مختلف

تلویزیون نوجوانان را با شخصیت های کتاب ها آشنا کند

فقدان برنامه های مفید تلویزیونی که به نقد و بررسی کتاب های مفید و سودمند برای کودکان و نوجوانان بپردازد از دلایل افت مطالعه در فصل تابستان است .
ابوذر مرادی در گفتگو با خبرنگار کتاب مهر با بیان این مطلب افزود : تلویزیون و رسانه های دیداری این قابلیت بالا را دارند که مردم را به خواندن کتاب و مطالعه تشویق کنند . در کشورهای دیگر مجله های تصویری ادبی و هنری از تلویزیون پخش می شوند و با استفاده از ابزارهای مختلف مردم را به مطالعه سوق می دهند.

وی ادامه داد : یکی از پر بیننده ترین برنامه های شبکه " abc " ایالات متحده برنامه ای است با عنوان ببینیم و بخوانیم که مخاطبان زیادی دارد و هر کتابی که این برنامه معرفی می کند پرفروش می شود. از جمله این که همین برنامه در هفته اول انتشار جلد اول هری پاتر در چند سال قبل مصاحبه ای با جی کی رولینگ نویسنده این کتاب انجام داد و باعث افزایش فروش این کتاب در ایالات متحده شد.
مدیر نشر بوستان اندیشه خاطرنشان کرد : متاسفانه کتاب و تلویزیون در ایران ارتباط کمی با هم دارند. البته در گذشته یکی دو برنامه تولید شده است که در آن به کتاب می پرداختند اما این برنامه ها تاثیرگذار نبودند هرچند که این اقدامات در جای خود ارزشمند است.
وی تصریح کرد : به دلیل جذابیت تصویری که تلویزیون از آن برخوردار است این رسانه می تواند کودکان و نوجوانان را با شخصیت های کارتونی کتاب ها و کمیک استریپ ها آشنا کند و این خود قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت سود آور هم برای عرصه نشر و هم تلویزیون را نیز دارد .
ابوذر مرادی یادآور شد : تلویزیون پتانسیل بالایی برای تشویق بچه ها به کتابخوانی دارد و اگر در این برنامه ها به طور غیر مستقیم بچه ها به مطالعه تشویق شوند می توان امیدوار به ارتقای سطح مطالعه بود.